Followers

Tuesday, January 31, 2012

Laskar Pelangi

assalamualaikum semua...:)


hari ini aku rasa sangat gembira entah kenapa,,hehe mungkin kerana aku tidak sudah belajar lagi.Setelah aku menghabiskan masa setahun belajar di giatmara akhirnya aku bambung berjaya lagi dirumah... " bambung berjaya " perkataan nie aku suka guna entah kenapa...hahaha
Hari-hari ku dipenuhi dengan membantu ibuku setiap pagi itulah tugasku harian ku setiap hari..aku rasa gembira dan bersyukur kerana dapat membantu ibuku walaupun kadang-kadang aku malas mahu bangun tidur tapi kalau aku malas bangun ertinya aku xkan ada duit..hehe

ok setelah selesai menolong ibuku tadi pagi,aku terus cepat² mengambil lappy ku untuk tengok movie "LASKAR PELANGI" ... Adik sepupuku cakap movie nie best dan sedih... memang betul movie LASKAR PELANGI adalah terbaik bagi aku..:)

jom kita baca sinopsis cerita ini dan tengok gambar²nya sekali... =)

Hari pertama pembukaan kelas baru di sekolah SD Muhammadyah menjadi sangat menegangkan bagi dua guru luar biasa, Muslimah (Cut Mini) dan Pak Harfan (Ikranagara), serta 9 orang murid yang menunggu di sekolah yang terletak di desa Gantong, Belitong. Sebab kalau tidak mencapai 10 murid yang mendaftar, sekolah akan ditutup.

Hari itu, Harun, seorang murid istimewa menyelamatkan mereka. Ke 10 murid yang kemudian diberi nama Laskar Pelangi oleh Bu Muslimah, menjalin kisah yang tak terlupakan.

5 tahun bersama, Bu Mus, Pak Harfan dan ke 10 murid dengan keunikan dan keistimewaannya masing masing, berjuang untuk terus bisa sekolah. Di antara berbagai tantangan berat dan tekanan untuk menyerah, Ikal (Zulfani), Lintang (Ferdian) dan Mahar (Veris Yamarno) dengan bakat dan kecerdasannya muncul sebagai pendorong semangat sekolah mereka.

Di tengah upaya untuk tetap mempertahankan sekolah, mereka kehilangan sosok yang mereka cintai. Sanggupkah mereka bertahan menghadapi cobaan demi cobaan?

Film ini dipenuhi kisah tentang tantangan kalangan pinggiran, dan kisah penuh haru tentang perjuangan hidup menggapai mimpi, serta keindahan persahabatan yang menyelamatkan hidup manusia, dengan latar belakang sebuah pulau indah yang pernah menjadi salah satu pulau terkaya di Indonesia....








di adaptasi dari novel LASKAR PELANGI ... =)



No comments:

Post a Comment

assalamualaikum rakan blogger jangan lupa tinggalkan komen anda satu pun dah cukup bermakna buat saya..thanks a lot all




COPYRIGHT by sam's sir's samsiah